«Чорна п'ятниця» по-українськи
«Чорна п'ятниця» по-українськи
Традиційне для країн Заходу споживче божевілля, більш відомий як «чорна п'ятниця» поступово приживається і в Україні. Так, дні розпродажів, коли різні товари можна придбати зі знижкою до 90% для масового українського споживача не є чимось особливим і тим більш довгоочікуваним. Але цільова аудиторія у «чорних п'ятниць» все ж є. І з кожним роком вона збільшується завдяки Інтернету.
Західні стандарти
В цьому році «чорна п'ятниця» припадає на 27 листопада. Дата залежить від американського Дня подяки (четвертий четвер листопада), до якого в США приурочені грандіозні розпродажі. Для американців це дійсно особливий день: за даними Національної ритейлинговой федерації США у 2014 році в уїк-енд на День подяки отоварити 87 мільйонів чоловік. Середні витрати одного американця при цьому склали 403,84 $ – на 6$ менше, ніж в 2013.
Традицію «чорних п'ятниць» давно і успішно перейняли й інші країни. У минулому році денний оборот індійського магазину Flipkart за рахунок розпродажу досяг 100 млн $. Китайська Alibaba за годину продав товарів на 2 мільярди.
На цьому тлі не дивно, що більшість глобальних торговельних майданчиків воліють не чекати «чорної п'ятниці», влаштовуючи періодичні розпродажі на протязі всього року. А деякі, як Amazon, навпаки, розтягують «задоволення» перетворюючи п'ятницю цілий тиждень. Найбільший інтернет-магазин США в цьому році почав свою розпродаж ще 20 листопада.
Купувати товари на Amazon можуть тільки зареєстровані користувачі. В Україну пряму доставку сайт не здійснює, для цього потрібно скористатися послугами посередників, які на нашому ринку досить багато. Вони виконують роль ланки між кур'єрською службою США і кінцевим покупцем, але при цьому беруть за свої послуги приблизно 10-20% від вартості товару.
Той же принцип справедливий і для інших іноземних торговельних майданчиків: eBay, Walmart, Aliexpress. Правда китайський сайт Aliexpress вже провів свою основну "чорну п'ятницю" — день глобальних знижок (The Singles' Day) в Китаї зазвичай проходить 11 листопада. хоча і від канонічної п'ятничної розпродажі вони не відмовляються.
Оплачувати покупки в закордонних магазинах потрібно картою. Купувати при цьому долари або іншу іноземну валюту не обов'язково. При оплаті на сайті Amazon необхідно вказати валюту, у випадку з доларом банк автоматично переводить гривневі кошти з картки за своїм курсом. У випадку з іншими валютами діють курси конвертації самого Amazon (як правило, сайт встановлює націнку в розмірі 1% від вартості товару).
Курси конвертації гривні в долар в українських банках при оплаті карткою
Український досвід
У випадку з Україною говорити про якийсь серйозний попит на товари з світових інтернет-магазинів, навіть у періоди масштабних розпродажів, не доводиться. На кількості посилок з-за кордону в Україну уїк-енд «чорної п'ятниці» практично ніяк не відображається. Інша справа – внутрішньоукраїнські пересилання.
Українські рітейлери теж проводять свою «чорну п'ятницю». За підрахунками «Нової пошти» у цей день денний обсяг відправлень посилок в цьому році має подвоїтися. При звичайному кількості посилок в 266 тис. в день по всій Україні за рахунок масових розпродажів «Нова пошта» готується обробити ще 200 тис. відправлень. Ця цифра базується на даних самих рітейлерів. Це переважно продавці одягу і взуття, в меншій мірі – електроніки та аксесуарів.
На відміну від США, грандіозні розпродажі кінця листопада в Україні проходять, за рідкісним винятком, в онлайні. «Чорної п'ятниці» присвячено кілька ресурсівуанету.
Свої окремі розпродажі проводить більша частина продавців техніки, однак і тут мова йде переважно про інтернет-магазинах. Купити щось в офлайніз мало-мальськи великих знижок набагато складніше. Та й на ділі заявлені дисконти на 70-90% трапляються досить рідко. Велика частина товарів продається не більше ніж на 50% дешевше від звичайної вартості.
Можливо, причина такої скромності криється в недосвідченості українських ритейлерів у плані проведення «чорних п'ятниць». Перше всеукраїнське подія такого роду відбулося лише два роки тому – в 2013-м. Не вистачає українським продавцям і певного галузевого єдності – розпродажі проводять далеко не всі з них. Багато рітейлери вважають за краще концентруватися на передноворічних сейлах. Для них це більш приваблива можливість позбутися від залежалого на складах товару, заощадити на маркетингу і підігріти купівельний ажіотаж.
Джерело: Мінфін
- Всесвітній День добривДобрива – основа забезпечення потреб людства у продовольстві!Всесвітній День добрив